Reklamaatiot ja huoltotapaukset
Aloitussivu / Asiakaspalvelu / Reklamaatiot ja huoltotapaukset
Täältä voit lukea lisää takuuajoista ja toimenpiteistä, jos joudut reklamoimaan tai huollattamaan meiltä ostamasi tuotteen. Löydät myös yleisimpien valmistajien yhteystiedot. |
Hyvä tietää
Kun olet vastaanottanut tuotteesi, on tärkeää varmistaa, että se toimii niin kuin sen pitääkin.
Jos huomaat, että meiltä ostamassasi tuotteessa on jotain vikaa, suosittelemme sinua ensisijaisesti ottamaan yhteyttä suoraan valmistajan tukeen saadaksesi apua mahdollisimman nopeasti. Täältä löydät yleisimpien valmistajien yhteystiedot.
Ota varmuuskopiot kaikista tärkeistä tiedoista ennen huoltoon lähettämistä. Scandinavian Photo ei ole vastuussa henkilötietojen tai tallennettujen tietojen, kuten ohjelmistojen, valokuvien, asiakirjojen, yhteystietojen tai muiden materiaalien menetyksestä. Kaikki tuotteeseen tallennetut tiedot voidaan poistaa vianmäärityksen aikana.
Takuu
Tuotteen valmistaja määrittää tuotteen takuuajan. Scandinavian Photo ei myönnä lisätakuita valmistajan määrittelemien takuuehtojen lisäksi. Löydät takuuajan kyseisen tuotteen tuotesivulta. Tee takuureklamaatio sähköisesti.
Reklamaatio
Reklamaatio-oikeus on kolme vuotta yksityishenkilöille ja kaksi vuotta yritysasiakkaille. Tämä mahdollistaa Scandinavian Photolta hankittujen tuotteiden reklamoinnin.
Jotta reklamaatio hyväksyttäisiin, tuotteessa olevan virheen on oltava alkuperäinen virhe. Tämä tarkoittaa sitä, että vian on täytynyt olla olemassa jo toimituksen yhteydessä, etkä sinä asiakkaana ole aiheuttanut vikaa esimerkiksi käyttämällä tuotetta väärin.
Huomioithan, että joillakin tuotteilla on lyhyempi säilyvyys ja ne voivat vaikuttaa arvioon siitä, onko kyseessä alkuperäinen vika vai ei. Tähän kuuluu esimerkiksi tuotteet, kuten mustepatruunat ja akut.
Näin suoritat reklamaation
Sinun tulee ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme kohtuullisen ajan kuluessa vian havaitsemisesta tai siitä, kun sinun olisi tullut havaita vika. Jos haluat reklamoida tuotteesi, ole meihin yhteydessä sähköpostitse osoitteeseen info@scandinavianphoto.fi. Sisällytä sähköpostiisi ostokuitti, tarkka virhekuvaus ja mahdolliset kuvat tuotteesta sen alkuperäisessä pakkauksessa. Voit myös tuoda tuotteesi ja kuittisi johonkin myymälälöistämme niin autamme sinua paikan päällä.
Reklamaation käsittely kestää meillä yleensä noin 4-6 viikkoa.
Lähetä tuotteesi meille
Kun olet ottanut yhteyttä asiakaspalveluumme, saat ohjeet tuotteen lähettämiseen. Saat tämän jälkeen palautuslapun ja asianumeron, jonka jälkeen sinun on lähetettävä tuotteesi tai palautettava se johonkin myymälöistämme 14 päivän kuluessa. Emme ota vastaan paketteja postitse ilman, että olet ollut meihin yhteydessä asian osalta.
On tärkeää, että pakkaat tuotteesi huolellisesti ennen sen lähettämistä meille. Käytä erillistä ulkopakkausta ja paketin sisällä iskuja vaimentavaa pakkausmateriaalia. Tuotteen alkuperäispakkaukseen ei saa liimata palautuslappua tai värillistä teippiä. Sinun vastuullasi on, että pakkaus kestää iskuja, tärinää ja painetta, jotta tuote ei vaurioidu kuljetuksen aikana. Täältä voit lukea PostNordin vinkit pakkaamiseen parhaalla tavalla.
Jos lähetät tuotteesi voimassa olevassa takuu- tai reklamaatiotapauksessa, emme peri tapauksesta toimituskuluja.
Tämä tapahtuu myöhemmin
Kun olemme vastaanottaneet tuotteesi, toimitamme sen valmistajan valtuutettuun huoltoon tarkastettavaksi. Mikäli reklamaatio on valmistajan hyväksymä, autamme sinua kuluttajansuojalain tai ostolain sääntöjen mukaisesti ensisijaisesti korjaamalla tuotteen.
Jos tarkistuksen jälkeen me tai maahantuojan valtuuttama huoltoliike huomaa, että tuotteesi vika ei kuulu reklamaatio-oikeuden piiriin, veloitamme 75€ käsittelykulut ja mahdollisen korjauskustannusehdotuksen summan. Kun teet ostoksia yksityishenkilönä ja tuotteen vastaanottopäivästä on kulunut yli kaksi vuotta, olet velvollinen osoittamaan, että tuotteessa on reklamaatio-oikeuden alainen alkuperäinen valmistusvirhe. Kun teet ostoksia yritysasiakkaana, olet vastuussa tästä välittömästi tuotteen vastaanottamisen jälkeen.
Sinun oikeudet
Yksityishenkilönä sinulla on aina oikeus ottaa suoraan yhteyttä Scandinavian Photoon saadaksesi apua reklamaatiossa. Voit myös ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan. Ennen kuin saat asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi, sinun tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Yksityishenkilönä voit tehdä valituksen myös EU:n verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin kautta, johon pääset tästä.
Riita-asioissa sinun tulee yritysasiakkaana kääntyä yleisen tuomioistuimen puoleen, jossa ensimmäisenä oikeusasteena on Helsingin käräjäoikeus.
Takuun ulkopuolinen huolto- tai korjaustapaus
Autamme sinua myös silloin, kun haluat korjata tuotteen, joka ei kuulu takuun tai reklamaatio-oikeuden piiriin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että se ei koske alkuperäistä vikaa tai että ostosta on kulunut yli kolme vuotta.
Scandinavian Photo voi toimia asiasassa välikätenä ja lähettää tuotteesi tarkastettavaksi ja mahdolliseen huoltotoimenpiteeseen valmistajan valtuutettuun huoltoliikkeeseen.
Näin huolto- tai korjausprosessi toimii
Jos haluat korjata tuotteesi, sinun on otettava yhteyttä asiakaspalveluumme. Lähetä sähköposti osoitteeseen info@scandinavianphoto.fi. Sisällytä sähköpostiisi ostokuitti, tarkka virhekuvaus ja mahdolliset kuvat tuotteesta. Voit myös tuoda tuotteesi ja kuittisi johonkin myymälälöistämme niin autamme sinua paikan päällä.
Huomioithan, että tämä voi kestää kauemmin kuin yhteyden ottaminen suoraan valmistajaan. Korjaustapaus meillä kestää yleensä noin 4-6 viikkoa.
Lähetä tuotteesi meille
Kun olet ottanut yhteyttä asiakaspalveluumme, saat ohjeet tuotteen lähettämiseen. Saat tämän jälkeen palautuslapun ja asianumeron, jonka jälkeen sinun on lähetettävä tuotteesi tai palautettava se johonkin myymälöistämme 14 päivän kuluessa. Emme ota vastaan paketteja postitse ilman, että olet ollut meihin yhteydessä asian osalta.
On tärkeää, että pakkaat tuotteesi huolellisesti ennen sen lähettämistä meille. Käytä erillistä ulkopakkausta ja paketin sisällä iskuja vaimentavaa pakkausmateriaalia. Tuotteen alkuperäispakkaukseen ei saa liimata palautuslappua tai värillistä teippiä. Sinun vastuullasi on, että pakkaus kestää iskuja, tärinää ja painetta, jotta tuote ei vaurioidu kuljetuksen aikana. Täältä voit lukea PostNordin vinkit pakkaamiseen parhaalla tavalla.
Tämä tapahtuu myöhemmin
Kun olemme vastaanottaneet tuotteesi, toimitamme sen valmistajan valtuutettuun huoltoon tarkastettavaksi. Saat tämän jälkeen sähköpostitse kustannusarvion tuotteesi korjauksesta, jonka voit joko hylätä tai hyväksyä.
Jos hyväksyt kustannusehdotuksen
Jos hyväksyt kustannusehdotuksen, korjaus aloitetaan. Kun korjaus on valmis ja tuote on palautunut meille, lähetämme sinulle sähköpostitse maksulinkin, josta voit valita sinulle sopivan maksutavan. Lähetämme tuotteen takaisin sinulle, kun olet maksanut korjauksen.
Jos hylkäät kustannusehdotuksen
Jos hylkäät kustannusehdotuksen, lähetämme tuotteen sinulle takaisin samassa kunnossa kuin sen saimme. Veloitamme 75€ summan, joka vastaa käsittely- ja toimituskulujamme.
Mitä tapahtuu, jos tuotteessasi on sama vika korjauksen jälkeen?
Maahantuojan valtuuttama huoltoliike tarkastaa aina ennen palautusta, että tuote toimii normaalisti. Sinulla on kolmen kuukauden takuu tuotteelle, joka on toimitettu meille korjattavaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että tutkimme tuotteen uudelleen, jos huomaat täsmälleen saman virheen kuin aiemmin. Sinun tulee ottaa meihin yhteyttä näiden kolmen kuukauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta.
Yleisimpien valmistajien yhteystiedot
Ottamalla yhteyttä suoraan tuotteen valmistajaan saat apua nopeasti. Täältä löydät yleisimpien tuotemerkkiemme valmistajien yhteystiedot. Huomioithan, että joidenkin valmistajien tuki voi olla englanniksi ja että jotkut tarjoavat tukea vain sähköpostitse ja verkkosivuston kautta.
Apple
Asus
BenQ
Blackmagic Design
Canon
DJI
Eizo
Epson
Fujifilm
GoPro
Jupio
LaCie
Nikon
Panasonic
Sigma
Sony