Palautusoikeus ja avoin kauppa
Aloitussivu / Asiakaspalvelu / Palautusoikeus ja avoin kauppa
Täältä voit lukea lisää palautusoikeudesta ja avoimesta kaupasta. Löydät myös tietoa siitä miten edetä, jos haluat tehdä palautuksen, mahdollisesta arvonalennuksesta ja hyvityksestä. |
Hyvä tietää
Lakisääteisen 14 päivän peruuttamisoikeuden lisäksi annamme kaikille asiakkaillemme 16 päivää lisäaikaa ostoksen palauttamiseen. Tämä tarkoittaa, että sinulla on yksityishenkilönä tai yrityksenä yhteensä 30 päivää aikaa palauttaa ostoksesi, ellei toisin ole erikseen sovittu. Tämä koskee verkossa, puhelimitse ja myymälässä tehtyjä tilauksia, riippumatta siitä, teetkö ostoksen yksityishenkilönä vai yritysasiakkaana.
Pidennetty palautusoikeus
Tarjoamme pidennetyn palautusoikeuden 7. tammikuuta 2025 saakka. Pidennetty palautusoikeus koskee 22.11. – 7.12.2024 välisenä aikana tehtyjä ostoksia. Palautettaessa tuotteen tulee olla täydellinen ja muuttumattomassa kunnossa. Palautuksen yhteydessä sinun on myös esitettävä alkuperäinen ostokuitti. 8. joulukuuta palaamme takaisin tavanomaiseen palautusaikaan.
Palautusoikeus
Yksityishenkilönä sinulla on tietyin edellytyksin lakisääteinen oikeus peruuttaa ostoksesi 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Sinulla on oikeus tarkastaa tuotteen ominaisuuksia ja toimintoja, mutta palautuksen yhteydessä tuotteen tulee olla täydellinen ja muuttumattomassa kunnossa. Jos et ole varovainen ja käytät tai käsittelet tuotetta tavalla, joka ei ole tarpeen sen tutkimiseksi, saatat olla velvollinen korvaamaan meille tuotteen arvonalentumisen.
Avoin kauppa
Avoin kauppa tarkoittaa Scandinavian Photolla sitä, että olemme päättäneet antaa kaikille asiakkaillemme, niin sinulle yksityishenkilönä kuin yritysasiakkaana, oikeuden peruuttaa ostoksesi 30 päivän kuluessa tuotteesi vastaanottamisesta. Palautettaessa tuotteen tulee olla täydellinen ja muuttumattomassa kunnossa.
Jotta yritykset voivat saada täyden hyvityksen avoimesta kaupasta, tuotteen ja tuotepakkauksen on oltava uudessa kunnossa ja sinettien on oltava ehjiä. Jos pakkaus on avattu, veloitamme arvonalentumisen. Arvonalentumisen määrä määritetään vertaamalla tuotteen arvoa palautushetkellä sen alkuperäiseen arvoon ostohetkellä.
Näin suoritat palautuksen
Jos haluat palauttaa tuotteesi, sinun on rekisteröitävä palautus verkossa. Voit myös tuoda tuotteesi ja kuittisi johonkin myymälälöistämme niin autamme sinua paikan päällä.
Lähetä tuotteesi meille
Kun olet rekisteröinyt palautuksen, saat ohjeet tuotteen palauttamiseen. Saat tämän jälkeen palautuslapun ja asianumeron, jonka jälkeen sinun on lähetettävä tuotteesi tai palautettava se johonkin myymälöistämme 14 päivän kuluessa. Emme ota vastaan paketteja postitse ilman, että olet ollut meihin yhteydessä asian osalta.
On tärkeää, että pakkaat tuotteesi huolellisesti ennen sen lähettämistä meille. Käytä erillistä ulkopakkausta ja paketin sisällä iskuja vaimentavaa pakkausmateriaalia. Tuotteen alkuperäispakkaukseen ei saa liimata palautuslappua tai värillistä teippiä. Sinun vastuullasi on, että pakkaus kestää iskuja, tärinää ja painetta, jotta tuote ei vaurioidu kuljetuksen aikana. Täältä voit lukea PostNordin vinkit pakkaamiseen parhaalla tavalla.
Palautuskulut ovat vähintään 10€. Kun rekisteröit palautuksen, saat tietoa sinua koskevista kuluista.
Tuotteet, joita palautusoikeus ja avoin kauppa eivät koske
Tietyt tuotteet on vapautettu peruuttamisoikeudesta ja avoimesta kaupasta. Tähän sisältyy tuotteet, joissa on sinetöity ääni- tai videotallenne tai sinetöity tietokoneohjelma, jonka sinetin olet rikkonut. Tämä koskee myös tuotteita, jota ei voida palauttaa asianmukaisesti terveys- tai hygieniasyistä (kuten in-ear-korvakuulokkeet), jos olet rikkonut tuotteen sinetin.
Tämä koskee myös digitaalisia lisenssejä, joiden osalta olet nimenomaisesti hyväksynyt toimituksen aloittamisen ja hyväksynyt, että peruuttamisoikeutta ei näin ollen ole. Avoimen oston ulkopuolelle jäävät myös tuotteet, jotka omaavat tallennustilan ja joiden myyntipakkaus on avattu, kuten kovalevyt, muistikortit, tietokoneet ja puhelimet sekä rikkinäisissä pakkauksissa olevat kulutustavarat, kuten mustekasetit, paristot, valokuvapaperit, kehitteet, puhdistusaineet ja vastaavat tuotteet.
Yritysten osalta tavanomaisen valikoiman ulkopuoliset erikoistilaustuotteet eivät kuulu avoimen kaupan piiriin.
Mitä täydellinen ja muuttumaton kunto tarkoittaa?
Jotta palautus hyväksyttäisiin, tuotteen on oltava täydellinen ja muuttumattomassa kunnossa.
Täydellinen tuote tarkoittaa sitä, että kaikki toimituksen mukana tulleet osat ja pakkaukset on säilytettävä ja palautettava. Tuotteen alkuperäinen pakkaus on osa tuotetta ja on yleensä mittatilaustyönä tehty, joten se on sisällytettävä palautukseen. Sinun on myös lähetettävä kaikki tarvikkeet, kuten laukut, teräslangat, kuminauhat ja muut tuotteen alkuperäispakkauksen mukana tulleet tavarat palautuksen yhteydessä.
Tuotteen muuttumattoman kunto tarkoittaa sitä, että se on vahingoittumaton ja että olet käsitellyt sekä tuotetta, alkuperäistä pakkausta että tarvikkeita huolellisesti. Et saa myöskään käyttää tuotetta enemmän kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimintojen määrittämiseksi.
Mahdollinen arvonalentuminen
Tuotteen arvonalentuminen kuluttajille
Jos sinä kuluttajana käytät palautusoikeuttasi tai avointa kauppaa 30 päivän kuluessa tilauksen vastaanottamisesta, meillä on oikeus tehdä arvonalennus ennen hyvityksen suorittamista, jos käytät tuotetta enemmän kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toiminnan määrittämiseksi. Arvonalentumisen määrä määritetään vertaamalla tuotteen arvoa palautettaessa sen alkuperäiseen arvoon ostohetkellä. Jotta saat täyden hyvityksen peruutus- ja palautustapauksessa, suosittelemme, että palautat tuotteen alkuperäisessä kunnossaan, alkuperäispakkauksessa ja kaikkien osien ja lisävarusteiden kanssa.
Tuotteen arvonalentuminen yritysasiakkaille
Jotta yritykset voivat saada täyden hyvityksen avoimesta kaupasta, tuotteen ja tuotepakkauksen on oltava uudessa kunnossa ja sinettien on oltava ehjiä. Jos pakkaus on avattu, veloitamme arvonalentumisen. Arvonalentumisen määrä määritetään vertaamalla tuotteen arvoa palautettaessa sen alkuperäiseen arvoon ostohetkellä.
Takaisinmaksu
Kun olet palauttanut ostoksesi meille, teemme hyvityksen maksupalveluntarjoajamme Svea Bankin kautta 14 päivän kuluessa siitä päivästä, jona olet ilmoittanut meille haluavasi peruuttaa ostoksesi. Emme kuitenkaan palauta rahoja ennen kuin olemme vastaanottaneet palautettavan tuotteen tai tuotteet ja kontrolloineet ne.
Hyvitys tehdään sinulle käyttäen samaa maksutapaa, jonka valitsit ostohetkellä, ellei toisin sovita. Jos olet valinnut maksutavaksi laskun ja sen eräpäivä on mennyt umpeen ja/tai olet näin ollen jo maksanut tuotteen, saat hyvityksen tilillesi.
Palautuskulut ja mahdollinen arvonalentuminen vähennetään hyvityksestäsi. Jos olet valinnut maksutavaksi laskun, mutta et ole vielä maksanut sitä, palautuskulut ja mahdollinen arvonalennus vähennetään maksettavasta hyvityksestä.